Descoperirea Apelor Extraterestre: Exoplaneta GJ 9827d Dezvăluie Secretele Universului

Cercetătorii au făcut un pas uriaș în explorarea spațiului cosmic și în căutarea condițiilor necesare pentru viață pe alte planete. Astronomii, utilizând telescopul spațial Hubble, au detectat molecule de apă în atmosfera exoplanetei GJ 9827d, situată la 97 de ani lumină de Pământ. Aceasta reprezintă cea mai mică exoplanetă descoperită până acum care prezintă vapori de apă în atmosfera sa, conform unui studiu publicat recent în The Astrophysical Journal Letters.

GJ 9827d, cu un diametru de aproximativ de două ori mai mare decât cel al Pământului, surprinde prin compoziția sa atmosferică și ridică numeroase întrebări cu privire la formarea și diversitatea planetelor din univers. Deși temperaturile extrem de ridicate, de până la 427 de grade Celsius, fac improbabilă prezența vieții așa cum o cunoaștem, descoperirea moleculelor de apă este semnificativă pentru înțelegerea atmosferelor planetelor stâncoase.

Laura Kreidberg, coautoare a studiului și director general al departamentului de fizica atmosferică a exoplanetelor de la Institutul Max Planck pentru Astronomie din Heidelberg, Germania, a declarat că această descoperire este de referință. Ea sugerează posibilitatea existenței unor lumi cu atmosfere bogate în apă în jurul altor stele, un indiciu crucial pentru determinarea condițiilor necesare vieții în afara sistemului nostru solar.

Björn Benneke, coautor al studiului și profesor la Institutul Trottier pentru Cercetare de la Universitatea din Montreal, a subliniat importanța acestei descoperiri pentru înțelegerea diversității atmosferelor pe planetele din rocă.

Planeta a fost observată în timpul a 11 tranzite - momente în care aceasta a trecut prin fața stelei sale, un proces care a durat trei ani. Lumina stelei, filtrându-se prin atmosfera planetei, a permis detectarea moleculelor de apă. În ciuda condițiilor neospitaliere, această descoperire ar putea fi un indiciu că planetele de dimensiuni mici pot avea atmosfere diferite de cele dominate de hidrogen, similare cu Venus, o planetă cu o atmosferă bogată în dioxid de carbon.

Această descoperire a fost posibilă datorită misiunii Kepler a NASA, care a identificat inițial planeta în orbită în jurul unei stele pitice roșii din constelația Peștilor în 2017. Descoperirea deschide noi orizonturi pentru cercetarea spațială și ne apropie de răspunsuri la unele dintre cele mai mari întrebări ale umanității: suntem singuri în univers și cum se formează lumea din jurul nostru?

Marius Avreiescu